Tuesday, August 18, 2009

Perbaharui Niat Serta Semangat


Sahabat-sahabiah azhari dan azhariah baca dan teliti berita ini. Alangkah gembiranya kalau rajin ke kuliah itulah ganjarannya. Tapi apakan daya azhar banyak bezanya.

Saya menyeru diri saya dan sahabat sahabiah sekalian walaupun tidak ada ganjaran serupa itu yang azhar berikan tapi ingatlah ganjaran jika kita rajin ke kuliah lebih dari apa yang diberitakan ini.

Suatu ganjaran yang tidak nampak di mata namun ianya mempunyai nilai berlipat kali ganda. Cuba sahabat dan sahabiah berfikir adakah sengaja azhar tidak mewajibkan pelajarnya ke kuliah? pelbagai jawapan dan tafsiran yang kita boleh rangkakan.

Saya tidak mempunyai jawapan untuk para pembaca sekalian. Namun saya yakin dan percaya sahabat dan sahabiah sefikrah dengan saya bahawa keberadaan kita setiap hari di kuliah adalah sesuatu yang amat bermanfaat.

Jadi sebagai peringatan untuk memasuki sesi yang baru di tengah-tengah bulan Ramadhan ini, maka sama-samalah kita mentajdid niat dalam pembelajaran dan pengajian di bumi ardil kinanah ini.Cuba kita letakkan azam yang kita tidak sesekali tinggal muhadharah bersama pensyarah-pensyarah di universiti.

Akademik sesuatu yang penting yang perlu kita pertahankan. Para azhari dan azhariah, dewasa ini sangat memerlukan intelektual yang boleh mengubah haluan masyarakat. Dari buruk kepada baik dan dari baik kepada lebih baik mengikut lunas dan landasan syariat Allah.

Teringat pesanan abang-abang yang telah berjaya, " kuliah memang tidak mencukupi untuk kita bergelar al-faqih, tak dapat tidak kena usaha talaqqi dengan para masyaikh di luar kuliah yang pembelajarannya lebih daqiq(mendalam) dan menyeluruh, namun title,pangkat serta gelaran juga penting sebagai wasilah untuk mendepani masyarakat" katanya lagi " cuba kita perhatikan Imam Gazali dikenali dengan Hujjatul Islam, Imam Zakaria Al-Ansori digelar Syeikhul Islam, Imam Syafie digelar Nasirul Sunnah dan boleh dikatakan semua para ulama' ada gelaran dan pangkat. Tak kurang juga ada ulama' yang mempunyai gelaran lebih dari satu".

Ini menunjukkan gelaran dan pangkat juga penting dalam mendepani masyarakat walaupun kita faqih. Masalan kita digelar doktor, profesor, profesor madya dan lain-lain lagi. Gelaran dan pangkat ini tidak mungkin kita dapat melainkan keputusan peperiksaan yang membanggakan serta prestasi akademik kita yang baik.

Azhar telah menunjukkan manhaj yang terbaik. Jika kita perhatikan di universiti kita belajar mengikut sukatan dan silibus tetapi terdapat pengajian di luar universiti kadang-kadang pensyarah yang sama mengajar di masjid-masjid serta di tempat-tempat pengajian yang khusus dengan kitab turath dan kotemporari yang dibaca dari kulit ke kulit. Ini suatu manhaj yang perlu azhari dan azhariah sedar. Yakinlah bumi Mesir adalah gedung ilmu yang tidak pernah menyekat untuk sesiapa belajar dan mendalami ilmu di buminya.

Dengan azam dan semangat yang kuat serta istiqamah dalam menuntut ilmu dengan izin Allah kita akan menjadi insan yang digelar ulama' yang mewarisi para anbiya'.

Akhukum Fil Islam
Abu Bakar Razak
Asrama Darul Aman 2 Hayyu Asyir
2.59 pagi
19 Ogos 2009

No comments: