Thursday, June 11, 2009

Ihtifal Bi Zikra Lil Imam Ar-Raid As- Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim Rahimahullah


Tanggal 17 Jamadil Akhir 1430 H bersamaan 10 Jun 2009 Al-'Asyirah Al-Muhammadiah menganjurkan Hari Memperingati Al-Imam As-Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim kali yang ke-11. Majlis diadakan di Masjid Al-Masyaikh Al-'Asyirah Al-Muhammadiah di Jalan Qitbai, Darrasah.

Para hadirin dan hadirat mula memenuhi masjid sejak sebelum magrib. Sebelum magrib dialunkan burdah dan selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam. Majlis dimulakan selesai solat magrib.

Syeikh 'Isomuddin Muhammad Zaki yang kini menggantikan ayahandanya dalam menerajui Al-Asyirah Al-Muhammadiah dan Tariqat Al-Muhammadiah As-Syaziliah mengambil tempat dan memberikan ucapan aluan dan penghargaan kepada tetamu serta masyaikh yang hadir. Syeikh 'Isom menyebut satu persatu hadirin dan ulama' al-ajilla' yang datang untuk meraikan majlis ini.

Antara 'alim ulama' yang hadir :

1- Syeikh Saad Jawish
2- Syeikh Dr. Jamal Faruq
3- Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Jabir Al-Hasani
4- Dr. 'Atiah Abdul Maujud
5- Syeikh Dr. Fuad Syakir
6- Dr. Muhammad Mahanna
7- Dr. Fathi Hijazi
8- Syeikh Sidi Hasan Syannawi
9- Syeikh 'Azim
10- Syeikh Dr. Mustafa Syakar
11- Syeikh Dr. Thoha Al-Bish
12- Dr. Muhsin Fahmi
13- Dr. Said Masy'ad
14- Dr. Rashid
15- Sayyidi Muhammad Hafiz At-Tijani
16- Syeikh Dr. 'Atiah Ibni Syeikh Sidi Soleh Ja'fari
17- Ustaz Dr. Muhammad Abu Lailah
18- Syeikh Dr. Ibrahim Ahmad bin Ali Ba'lawi

Dan ramai lagi, hampir lebih 40 orang ulama' yang hadir kebanyakan adalah masyaikh Al-Azhar As-Syarif.

Hampir sebahagian ulama' yang menyinari keilmuan di bumi Mesir ini hadir dalam majlis ini. Ini kerana kehebatan dan sumbangan ilmu dari Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim ketika hayatnya dimanfaati ramai. Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim yang terkenal dengan gelaran Abul barakat juga menyumbangkan keilmuannya melalui mata pena. Hampir Ribuan karangan artikel dan ratusan buku yang ditulisnya. Hingga kini kita dapat meyelami ilmu yang terus menerus hasil dari karangan Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim. Jika diperhatikan 'alim ulama' yang masyhur kini adalah hasil didikan dan pernah belajar serta menjadi murid kepada Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim.

Majlis kemudiannya mendengar ucapan dan penyampaian dakwah 'ammah yang disampaikan oleh beberapa masyaikh yang hadir:

Syeikh Dr. Fuad Syakir

Dr. Mahanna

Syeikh Dr. Saad Jawish

Syeikh Muhammad ( Membaca Ayat Suci Al-Quran)

Syeikh Dr. Thoha Al-Bish

Syeikh Dr. Abdul Hadi Qhuthofi

Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Jabir Al-Hasani

Ustaz Dr. Muhammad Abu Lailah

Menyingkap kata-kata dan ucapan yang disampaikan oleh para masyaikh cukup-cukup bermakna. Penuh penghayatan dalam menterjemahkan diri sebagai seorang hamba. Pujian yang tinggi buat Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim sebagai seorang tokoh ilmuan dan tokoh yang mengasaskan Tariqat Muhammadiah As-Syaziliah. Kini Al-'Asyirah Al-Muhammadiah tersebar di seluruh pelusuk Mesir dan juga telah mempunyai cawangan di luar negara.

Mereka mencintai perjalanan kesufian, mereka menghayati kepentingan keilmuan, mereka memberikan sepenuh tenaga dalam mencurahkan bakti kepada masyarakat agar mengerti ajaran dinul haq supaya segenap amalan mengikut amal islami. Sungguh kuat ikatan diri dengan Allah Rabbul 'Izzati.

Syeikh 'Isom mengakhiri majlis dengan membaca doa serta mengharapkan pertemuan ini adalah pertemuan yang diberkati dan dirahmati dengan keberkatan para masyaikh yang hadir serta ucapan-ucapan yang membawa seribu satu erti kebaikan.

Semoga Allah menggolongkan kita di dalam golongan yang sentiasa mendekatkan diri dengan Allah dan sentiasa beramal dengan amalan yang soleh serta menjauhkan kita dari melakukan kemungkaran.

Antara Kitab Karangan Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim :


















No comments: