Monday, June 14, 2010

SELAMAT HADAPI IMTIHAN WAHAI SAHABAT-SAHABATKU

Bulan Mei, Jun dan Julai adalah bulan yang gementar bagi pelajar-pelajar Universiti Al-Azhar As-Syarif dan juga pelajar perubatan. Bulan yang menyaksikan pelajar-pelajar akan menumpukan sepenuhnya fokus terhadap peperiksaan di universiti.Segala program dan aktiviti ditawaqqufkan hatta sesetengah pengajian di Al-Azhar As-Syariff juga dikurangkan demi memberi laluan kepada para pelajar untuk menilik dan membelek kitab kuliah dari kulit ke kulit demi menghadapi peperiksaan.

Peperiksaan di Al-Azhar begitu unik. Kadang-kadang membuatkan para pelajar ketawa sendirian, kadang-kadang datang perasaan sedih. Mungkin terdapat peristiwa-peristiwa yang tidak dapat dilupakan. Bagi sesiapa yang merasai dialah yang mengetahui. Ada satu cerita yang melucukan. Imtihan syafawi, adalah ujian lisan yang mana pelajar perlu menghafal silibus yang ditetapkan oleh Penyarah di dewan kuliah. Ujian lisan ini memang membuatkan para pelajar gementar. Diceritakan seorang pelajar ini masuk ke dewan ujian maka doktor yang bertugas mengarahkan duduk 'iglis ya syiekh.. duduklah wahai syeikh(pelajar). Maka pelajar itupun duduk. Ditanya lagi "ismak ieh"..siapa nama kamu, lantas pelajar yang kelihatan gegar tubuhnya itu menjawab ismi..nama saya (dirahsiakan). Bermulalah sesi soal jawab. Doktor membaca sepotong ayat quran dan pelajar diarahkan untuk menyambung ayat quran itu. Tamat soalan untuk madah..subjek Al-Quran. Kemudian diajukan soalan mengenai subjek yang lain. Disinilah syahidnya..tempat yang lucu itu.. dalam keadaan gementar, doktor mengeluarkan masalah, lalu mengatakan kepada pelajar dihadapannya itu ishrah.. syarahkan, situasi gementar kadang menjadikan deria pendengaran seseorang kurang jelas. Pelajar tersebut pohon diulang"marrah thaniah ya doktor.. ulang sekali lagi wahai doktor.. maka doktor kata ana biullak ieh.. saya katakan pada kamu.. 'ishrah'syarahkan.. pelajar itu masih kurang jelas, melihat gelagat pelajar itu doktor meninggikan suara "ishrah ya wala.. syarahkan.. dengan tak semena-mena pelajar itu tanpa melihat muka doktor lalu meminum air syai..teh yang berada dihadapannya. Doktor hairan dan tidak menanyakan apa-apa lagi melainkan "khalas itla barrah'.. sudah boleh keluar.. pelajar itupun keluar dari dewan itu dengan hilang dahaga dek meminum air tea doktor sebentar tadi. Ternyata pelajar itu silap dengan doktor cakap ishrah..syarahkan mungkin di terdengar ishrab..minumlah. Maka menyebabkan pelajar itu meminum air tea doktor yang bertugas itu. Cerita ini bersanad. tetapi saya tidak boleh menyatakan sanadnya dikhuatiri para pembaca mengenali pelajar ini.

Apa yang saya maksudkan adalah macam-macam keadaan yang berlaku di musim peperiksaan ini. Namun begitu pelajar tadi cemerlang. Mungkin syafaat Al-Quran dan jawapan dari peperisaan bertulisnya mantap. Semuanya tidak diduga. Apa-apa pun kehidupan di Azhar ini memang menarik dan lebih-lebih gembira apabila berada bersama para ulama disini. Mereka tidak jemu mengajar dan memberi ilmu kepada para pelajar. Sikap dan tawaddu' mereka menyebabkan kita tidak rasa takut atau segan untuk menanyakan soalan sekalipun soalan kita itu remeh namun tetap dilayan.

Bumi ini cukup-cukup berharga. Saya menyeru diri saya dan sahabat-sahabat sekalian untuk sama-sama kita belajar dan bersungguh-sungguh selagi masa mengizinkan. Tekun adalah senjata paling penting dan harus digunakan oleh para pelajar untuk mendalami ilmu disini. Selesai sahaja musim imtihan pengajian-pengajian dan kelas-kelas adakan dijalankan semula. Maka bersiap sedialah kita untuk hadir dalam halaqah-halaqah ilmu ini. Kutiplah sekuatnya mungkin. Mutiara ini akan terlepas dek masa yang kita abaikan. Empat Lima tahun terlalu singkat untuk kita, jadi gunalah masa ini sebaiknya.

Setakat ini dulu coretan saya, asalnya hanya ingin saya ucapankan salam imtihan buat semua dan sama-sama kita berdoakan agar mendapat kejayaan yang cemerlang dan ilmu yang diberkati sekaligus akan menjadi manfaat buat masayarakat yang sekian lama menanti di bumi Malaysia tercinta.


Abu Bakar Razak
CC dekat rumah transit, Haiyu Sabiek

No comments: