Friday, December 11, 2009

JOM STUDY 10 JAM SEHARI - TARGET MUMTAZ SEMUA MADAH


SEBULAN SETENGAH.Satu jangka masa yang panjang. Satu jangka masa yang sangat keemasaan bagi individu pelajar yang tahu erti mahal detik masa yang berlalu.Saya sebelum ini di dalam majlis-majlis motivasi yang dianjurkan oleh pihak PMRAM atau (Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) pernah melaungkan kepada para pelajar sekalian satu slogan "Satu Hari 10 Jam Study".

Selepas daripada slogan ini saya warwarkan,sempat juga saya bertanya kepada beberapa orang teman sama ada mereka dapat menyambut baik seruan ini atau tidak. Tapi nampak gayanya agak meleset."Satu Hari 10 Jam Study" adalah satu slogan yang retorik?Saya sendiri terfikir, mengapa para pelajar agak payah untuk menyambut slogan ini?Sepatutnya seorang pelajar hanya sepatutnya tidur dalam jangka masa 6 jam sehari.

Baik, katakan mereka menyambut seruan ini untuk study sehari dalam masa 10 jam, ini bermakna ada 8 jam lagi buat mereka untuk dihabiskan pada aktiviti-aktiviti yang lain. Persoalannya mengapa masih tidak mahu serius dalam study. Takkan satu hari hanya mahu study sejam sahaja atau 2 jam atau 3 jam? Kalau hanya itu waktu untuk study, saya pasti kawan-kawan tak akan mampu untuk menggondol natijah Imtiyaz ataupun Jayyid Jiddan.

Kesimpulan:
Tidur : 6 Jam
Study : 10 Jam
Aktiviti lain: 8 Jam
Jumlah : 24 Jam

Adakah masih belum cukup 8 jam berbaki untuk kalian habiskan dengan aktiviti buang masa kalian? Takan masih mahu jadi seperti bayi yang tidur berjam-jam. Kalau masih mahu study hanya 1 jam sehari atau kurang atau hanya 2 jam atau 3 jam atau ...., memang kalian adalah spesis manusia tidak bersungguh dalam Mengejar Pelangi.

Saya harap slogan ini disambut baik oleh kalian semua. satu bulan setengah, satu waktu yang cukup panjang untuk kalian isi dengan aktiviti mentelaah ilmu. Waktu itu terlalu panjang untuk kalian mereka satu status pencapaian ilmu yang baik untuk peperiksaan mendatang.Semoga berjaya dan bersemangat.

Tambahan

Saya menyokong penuh slogan Al-Fadhil Akh Ustaz Hairul Nizam bagi meningkatkan pencapaian akademik mahasiswa/wi Malaysia di Mesir.

Sahabat-sahabiah harus mengambil slogan ini sebagai suatu cabaran dalam perbaiki diri masing-masing untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.

Masa masih ada dan belum terlambat. Jangan lagi leka dengan perkara yang tidak berfaedah. Tinggalkan lihaf anda. Ceraikan kemalasan anda. Talak 3 bagi melakukan perkara yang tidak memanfaatkan buat diri anda.

Saya ingin menambah satu lagi slogan yang seiring dengan "Study 10 Jam Sehari" iaitu " Mumtaz Semua Madah". Kedua-dua slogan ini sahabat-sahabiah akan lebih tekun dan pulun untuk mencapai kecemerlangan.

Ingatlah sahabat-sahabiah sekalian masa yang anda ada di Mesir begitu terhad. Gunakan sebaiknya dan manfaakan semaksimum mungkin. Peluang berada di bumi yang penuh dengan keberkatan para anbiya', para syuhada, para ulama' dan para auliya' ini begitu tinggi nilainya.

Disamping itu saya juga menyeru diri saya dan sahabat serta sahabiah untuk saling bantu membantu dan tolong menolong dan yang paling penting saling tegur menegur antara satu sama lain dalam usaha untuk sama-sama berkhidmat kepada masyarakat kelak dengan penuh kesatuan dan gelombang ilmu yang mantap.

Semoga kita semua mendapat kejayaan dunia dan akhirat.

"Salam Imtihan" dan "Salam Perjuangan"

Abu Bakar Razak
Haiyyu Sabeik, Madinah Nasr, Kaherah
11 Disember 2009
2.37petang.

No comments: