Sunday, March 29, 2009

Dimana Salah PMRAM Untuk Dihukum Sebegitu Rupa?



Dimana Salah PMRAM Untuk Dihukum Sebegitu Rupa?

Persoalan ini timbul dan perlu kepada suatu jawapan yang kukuh yang penuh dengan bukti dan penjelasan. Apabila terdengar akan berita yang ada pihak ingin mengharamkan persatuan yang sah kewujudannya disisi undang-undang sejak 1930 ini, perlu kita kembali melihat kenapa sejarah dan usaha untuk menafikan keberadaan PMRAM ini berterusan dan berulang-ulang.

Adakah PMRAM menghancurkan kesatuan mahasiswa malaysia di Mesir?
Adakah PMRAM menganjurkan program yang berbentuk maksiat?
Adakah PMRAM satu organisasi politik Malaysia di Mesir?
Adakah PMRAM menyusahkan dan menyekat kebebasan mahasiswa untuk terus berjuang dalam medan menuntut ilmu?
banyak lagi persoalan yang negatif boleh dilontarkan.Tetapi tidak ada jawapan yang mengiayakan dari persoalan-persoalan tadi. Jika ingin merungkai kembali sejarah yang termaktub sejak penubuhan PMRAM hingga kini, saya dapat rasakan sidang pembaca telah tahu apa tujuan dan matlamat persekutuan ini. apa kepentingan adanya pesekutuan ini. apa jasa persekutuan ini.Tapi kenapakah masih terdapat golongan yang ingin menghapuskan PMRAM. Sesuatu yang tidak wajar dibincangkan.

Beri Sokongan Terhadap PMRAM

Apa yang lebih utama adalah membantu dan memberi sokongan yang padu dan jitu terhadap PMRAM. Persatuan induk untuk mahasiswa dan mahasiswi Malaysia di Mesir ini memerlukan idea,pandangan dan buah fikiran dari ahli-ahlinya atau dari mana-mana pihak untuk meneruskan agenda kesatuan mahasiswa di atas satu lembayung. Lebih wajar kita berbicara mengenai kekuatan dan kesatuan untuk mengembalikan kegemilangan keluaran mahasiswa/wi dari bumi Mesir. Kembali menggegarkan masyarakat Malaysia dengan membawa pulang ilmu dan manhaj dakwah dari ulama' mesir supaya dilaksanakan di Malaysia.Ini yang lebih penting untuk dibincangkan. Kita tidak punyai banyak waktu untuk menetap lama di Mesir, masyarakat sedang menantikan kepulangan mahasiswa/wi untuk membenteras pelbagai kegiatan yang dilarang oleh syariat dan kembali mengajak masyarakat untuk berada dilandasan yang dianjurkan oleh Al-Quran dan As-sunnah.

Bertepatan dengan dasar PMRAM itu sendiri yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Sedarlah wahai sahabat-sahabat sekalian kita perlu lebih laju. Janganlah timbul lagi permasalahan ini. Kita perlu satu di bawah PMRAM. Jika kita asyik mengkritik dan hingga timbul untuk hapuskan PMRAM ini adalah sesuatu yang tidak sihat. Saya menyeru diri saya dan para pembaca sekalian, khusus bagi mahasiswa/wi Malaysia Mesir supaya kita memberi sokongan dan dokongan atas persekutuan ini agar terus hidup dan bernafas dengan penuh sinar bagi menjulang kekuatan mahasiswa islam dalam membawa mesej dakwah dan keilmuan yang dinantikan oleh masyarakat dan negara.

Perkukuh PMRAM Dari Pelbagai Aspek

Kita selaku orang yang bertanggungjawab dalam memastikan perjalanan PMRAM. PMRAM bukan hak kepimpinan tapi PMRAM hak semua ahli. Kepimpinan yang terlantik adalah peneraju tetapi lontaran idea, pandangan dan pendapat untuk majukan PMRAM untuk perjalanan PMRAM adalah tanggungjawab semua ahlinya.Didalam PMRAM ada pelbagai Jawatan dan Lajnah yang perlu diperkukuhkan. Kitalah tenaga untuk memastikan semua tugas dan kerja ini dapat dilaksanakan. Janganlah kita hanya pandai mengatakan itu salah ini salah tetapi tiada sebarang lontaran idea dan pandangan. Sikap ini ahli perlu buang jauh-jauh. Kita berhak mengkritik tapi ingat tanggungjawab kita juga untuk perkukuhkan PMRAM.

Tidak nafikan setiap pertubuhan,organisasi,syarikat mahupun pentadbiran kenegerian dan kenegaraan ada kelemahan dan kekurangan bahkan kadang-kadang ada kesalahan tapi bagi proses pembaikan adakah wajar untuk terus dihapuskan? sesuatu yang tidak logik utuk kita bincangkan.Kecuali pembawakan dan matlamat penubuhan telah menyimpang dari landasan syariat. Jika terdapat lompang-lompang dan cacat cela sama-sama kita baikinya. Jadi jika terdapat kekurangan dan kelemahan nyatakan pada pimpinan supaya boleh diatasi dan ditangani. Ini adalah haraki pentadbiran yang betul dan perkara yang patut berlaku diantara kepimpinan dan ahli.

Saya yakin dan percaya bahawa pimpinan PMRAM bersikap terbuka dalam membincangkan segala permasalahan dan membincangkan segala kebaikan dan kebajikan yang perlu dilakukan.Jadi, Janganlah kita sekalian ahli membebankan hal ini terhadap PMRAM. Kita harus lebih profesional dalam menilai sesuatu. Kita juga perlu lebih melihat maslahat yang lebih besar jika keberadaan dinafikan. Siapa yang akan jalankan program untuk satukan hati mahasiswa/wi? siapa yang akan anjurkan program kesatuan dalam keadaan kita dari pelbagai negeri dan cawangan? Siapa yang akan mendidik kita untuk menjadi mahasiswa/wi yang mendokong Islam dari segi praktikalnya?Suara dan kesatuan mahasiswa/wi adalah harga yang paling bernilai dalam misi terjun di lapangan kelak untuk berbakti kepada masyarakat.

PMRAM Bukan Pertubuhan Politik

Adalah dasar PMRAM tidak mendokong mana-mana parti politik. PMRAM hanya di Mesir. Persekutuan ini hanya bergerak dan berjalan di Mesir sebagai wadah perjuangan mahasiswa/wi islam Malaysia di Mesir. Tidak lebih dari itu. PMRAM amat diperlukan oleh masayarat mahasiswa/wi Malaysia di Mesir. Bagi pihak-pihak tertentu harapan agar tidak lagi membuat kenyataan yang tanpa asas. Perjalanan PMRAM masih jauh. Banyak lagi perkara yang perlu disusun dan ditekankan. Masalannya aspek kesatuan, kebajikan, pendidikan, penguasaan bahasa arab, kemahiran dan banyak lagi yang menjadi tanggungjawab PMRAM untuk laksanakan. Jadi, tak perlulah menyatakan tuduhan yang tidak berasas ini lagi. Jika ada perkara yang tidak jelas, minta penjelasan pada pimpinan PMRAM bukan tuduhan yang melulu seperti yang dilakukan dari zaman berzaman.

Sekali lagi ingin ditegaskan bahawasanya PMRAM ini sesuatu yang unik. Satu pertubuhan besar yang ternyata kepentingan keberadaannya. Jangan lagi mengulangi isu yang sama. PMRAM bukan pertubuhan politik.

Harapan Kepada Semua Ahli PMRAM

Kuatkan ukhuwwah sesama kita sebagai ahli.Laungan "Kita PMRAM" bukanlah sesuatu yang dikatakan taasub tetapi membawa pelbagai erti yang lebih mendalam. Ianya saling berkait dengan rasa tanggungjawab kita terhadap PMRAM.JIka kita dapat rasakan kita PMRAM, kita takkan sesekali membiarkan airmata PMRAM mengalir dek tingkah laku orang yang tak bertanggungjawab. Kita benteng kepada PMRAM. Semoga semua ahli perlu menyedari patutnya kita pertahankan PMRAM. Patutnya kita dibawah satu lembayung saling kuat menguati antara satu sama lain.Saling memberi semangat agar persekutuan ini terus bernafas dalam melaksankan kewajipannya sebagai wadah pergerakkan mahasiswa/wi Islam Malaysia di Mesir.

Semoga ukiran kecil ini mampu membuka mata kita dan kembali bermuhasabah diri mengenai tangungjawab kita terhadap PMRAM.

Akhukum Fillah
Abu Bakar Razak
3.15 pagi.

No comments: