Saturday, July 2, 2011

Hukum Cium Tangan Ulama'

Al-Allamah Al-Muhaddis Al-Mufassir
As-Syeikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith Al-Kattani

Al-Allamah Al-Muhaddis Ad-Duktur
As-Syeikh Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari


Hukum Mencium Tangan Para Ulama'

Soalan :

Kita lihat ramai para penuntut ilmu mereka mencium tangan para ulama' dan para
syeikh, Apakah hal ini diharuskan?
Jawapan :

Gambaran yang pelbagai daripada setiap orang bagi orang yang mempunyai hak keatas mereka maka berbeza dengan perbezaan perkauman dan adat-adat mereka. Sebagai contoh kita melihat di negara semenanjung arab, mereka mencium tangan bapa mereka adalah bagi memuliakannya dan mereka mencium kepala orang yang alim.

Dan asal hukum bagi setiap yang demikian adalah harus dan tidak ada nas yang melarang dari sudut gambaran yang khusus terhadap perbuatan ini di kalangan orang-orang islam.

Adapun mengenai masalah mencium tangan orang yang alim, maka harus demikian bagi orang yang alim lagi warak.Mencium tangan pemerintah yang adil, ibubapa dan para guru adalah hak bagi meninggikan mereka serta memuliakan mereka.

Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhu pada satu peperangan daripada peperangan bagainda Rasulullah sallahu 'alahi wasallam disebutkan dalam kisah ini telah berkata : "Kami menghampiri bagainda Rasulullah sallahu 'alahi wasallam dan kami mencium tangan bagainda Rasulullah sallahu 'alahi wasallam.

Sesungguhnya ijmak para mazhab feqah tidak mengharamkan mencium tangan orang yang alim lagi soleh. Dan mereka berpendapat hal demikian adalah harus dan sunat. Maka didatangkan pandangan daripada mazhab-mazhab feqah yang muktamad :

Mazhab Hanafiyah menjelaskan hukum harus mencium tangan orang yang alim lagi soleh atas sebab mengambil berkat dan kemuliaan. Dan berkata Haskafi Al-Hanafi : "Tidak mengapa dengan mencium tangan seorang lelaki yang alim".Dan mencium tangan orang yang warak atas sebab untuk mengambil keberkatannya.

Berkata Ibnu Nujaim : "mencium tangan orang yang alim dan pemerintah yang adil dibolehkan", diriwayatkan dari Sufyan sesungguhnya berkata : " mencium tangan orang yang alim dan pemerintah yang adil adalah sunat".

Telah menyebut Al-Zila'ie mengenai mencium tangan dalam nasnya :"Dan adapun atas sebab kehormatan dan kemuliaan maka hukumnya harus, dan telah memberi kelonggaran Syeikh Imam Shams daripada ulama' As-Sarkhasi, dan sebahagian daripada ulama' yang mutaakhir ini mencium tangan orang yang alim dan orang yang warak dengan sebab mengambil berkat. Dan telah mencium Saidina Abu Bakar akan diantara dua mata nabi sallahu 'alaihi wasallam dan selepas itu saling menerima.Berkata Sufyan As-sauri: "mencium tangan orang yang alim atau pemerintah yang adil adalah sunat, maka bangun Abdullah Ibnu Mubarak maka mencium akan kepalanya".

Berkata Muhammad Al-Babarti Al-Hanafi : "Maka adapun atas sebab kehormatan dan kemuliaan sekalipun ke atas baju dan jubahnya maka diharuskan". Dan daripada Sufyan rahimahullah "mencium tangan orang yang alim sunat dan mencium tangan orang yang selainya tidak ada kelonggaran".

Adapun Mazhab malikiyah, maka diambil daripada Imam Malik adalah bersepakat para ulama' mazhab malikiyah bersama jumhur dengan meletakan hukumnya adalah harus.

- Fatwa Fadhilatul Syeikh Dr. Ali Jum'ah
(Mufti Mesir)

- Sumber : Akhbar "liwa' Islami"
Tarikh : 30 Jamadil Akhir 1432 bersamaan 2 Jun 2011

Tambahan :

1. Muhasabah : Dalam seminggu berapa kali kita mencium tangan para ulama' moga keberkatan mereka tersalur kepada kita.

2. Muhasabah : Di mana masa yang banyak kita habiskan, adakah dengan mujalasah dengan para ulama'?

3. Ulama' ini tidak ramai jika dinisbahkan dengan manusia seluruhnya , jadi kesempatan di bumi ilmu dan ulama' ini ayuh dapatkan keilmuan dan keberkatan dari mereka.

salah silap harap diteguri

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI