Wednesday, May 18, 2011

حاشية ابن الأمير Diajarkan di Masjid Al-Azhar

Syeikhuna Dr. Jamal Farouq bersama
Fadhilatul Syeikh Muhaddis As-Syeikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith Al-Kattani
(Ulama' dari iskandariah)


Syeikhuna Dr. Jamal Farouq di Majlis Zikra (memperingati)
Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim di Masjid Al-'Asyairah Al-Muhammadiah

Syeikhuna Dr. Jamal Farouq bersama
Fadhilatul Syeikh Ahmad Hajain (Mudarris) di Masjid al-Azhar As-Syariff


Kitab Hasiyyah Ibni Amir (Ilmu Tauhid)

Dapatkan di Maktabah Bayan Al-Arabi (belakang Al-Azhar) dengan Harga L.E 23.00

Assalamualaikum..

Aqidah suatu ilmu yang wajib dipelajari. Ayuh sahabat dan sahabiah kita lapangkan masa untuk mendalami ilmu ini. Tanpa ilmu ini bagaimana kita mampu berdiri di hadapan masyarakat sebagai daie dalam membawa masyarakat ke jalan yang sebenar. Aqidah adalah masalah pokok atau masalah usul yang wajib kepada umat islam mempelajarinya dan menjadi pegangan supaya tergolong dalam golongan orang yang bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Jadi sahabat sahabiah ilmu tidak mendatangi tetapi ianya didatangi.

Hasiyyah ini karangan Syeikh Al-'Allamah 'Alim Al-'Arabiah Wa Faqih Al-Malikiyyah Muhammad bin Muhammad bin Ahmad bin Abdul Qadir bin Abdul Aziz As-Sanbawi Al-Azhari. Masyhur dengan panggilan Al-Amir. Dilahirkan di Sanbu, Mesir pada tahun 1154 Hijrah. Belajar di Al-Azhar. Hasiyyah ini syarah kepada Kitab Ithaful Murid karangan As-Syeikh Abdul Salam bin Ibrahim bin Ibrahim Al-Laqqani Al-Masri Al-Maliki Al-Faqih. Merupakan pakar fiqh maliki pada zamannya di Kaherah. Beliau juga seorang ahli kalam, sufi dan faqih. Manakala Kitab Ithaful Murid ini syarah kepada matan Jauharah Tauhid yang masyhur dalam ilmu tauhid. Pengarang matan ini adalah bapa kandung kepada As-Syeikh Abdul Salam sendiri iaitu Al-Imam Ibrahim Al-Laqqani.

Sahabat sahabiah sekalian berita gembira kitab ini baru mula diajarkan oleh Fadhilatul As- Syeikh Al-Murabbi Al-Mutakallim Syeikhuna Ad-Doktor Jamal Farouq Ad-Daqqaq Al-Husaini di Anjung Al-Atrak, Masjid Al-Azhar As-Syariff. Pengajian setiap hari Ahad pada jam 5.30 petang. Bagi yang berkelapangan ayuh sama-sama kita memenuhi majlis ilmu al-azhar as-syariff dan bermujalasah bersama ulama serta menerima ilmu dan tarbiah dari para masyaikh. Semoga kita mendapat keberkatan dari para masyaikh seterusnya moga-moga ilmu yang dipelajari Allah memberi kefahaman yang jelas serta mampu mensyarahkannya kembali untuk melancarkan kesahihan tauhid kepada Allah Jalla Wa'Ala.

No comments: