Wednesday, September 9, 2009

HUMAITHARA YANG DIRINDUI

Maqam Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli

Kisah Kewafatan Syeikh Abu Hasan Asy-syazuli di Humaithara

Pada tahun 656 Hijrah, Syeikh Abu Hasan Asy-syazuli telah berangkat dengan rombongannya ke Mekah untuk menunaikan ibadat haji. Tetapi sebelum perjalanan itu dimulakan, Syeikh Abu Hasan Asy-syazuli telah berpesan kepada salah seorang daripada ahli rombongan itu, yakni Syeikh Madhi Ibn Sultan, yang merupakan pelayan khasnya, agar membawa beberapa alat untuk menggali kubur.

Syeikh Madhi Ibn Sultan telah merasa terperanjat apabila mendapat perintah yang sedemikian rupa, dan dia pun bertanyakan sebabnya. Maka telah dijawab oleh Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli "Tunggu sajalah. Di Humaithara (nama sebuah desa di padang pasir 'Aidhab) nanti, kita akan mendapat berita yang lebih pasti" Telah dilaporkan yang Syeikh Abu Hasan Asy-syazuli pernah bercerita yang ketika dia jatuh sakit, " wahai Tuhanku, bilakah saat pertemuan itu?" Maka telah diberitahu yang pertemuan itu (yakni pertemuannya dengan Allah, yang beerti saat kematianya) akan berlaku apabila sampai di Humaithara. Dia telah diberikan satu gambaran rohani yang dia akan mati di kaki sebuah bukit berdekatan dengan sebuah telaga yang mempunya air yang sedikit dan rasanya masin, tetapi air itu akhirnya akan bertukar menjadi bertambah banyak dan rasanya akan menjadi tawar.

Telah bercerita pula seorang anak lelaki kepada Syeikh Abu Hasan Asy-syazuli yang telah menyertai rombongan itu, yakni Syeikh Syarafuddin Abu Abdullah Muhammad : Turut menyertai kami ialah seorang budak yatim yang telah kematian bapanya, dan ibunya pula bekerja di rumah kami. Dia dibesarkan oleh keluarga kami.Ketika Syeikh mahu bertolak, dia telah menyuruh kami menyertainya, bersama-sama kaum wanita dan budak lelaki itu telah menunjukkan minat untuk menyertai kami. Syeikh telah menyuruh kami membawanya bersama. Ibu budak itu telah berjumpa dengan Syeikh dan telah berkata kepadanya " Ya Saiyidi, aku minta saiyidi berikanlah perhatian saiyidi kepadanya." Syeikh telah menjawab, " Kami akan menjaganya, InsyaAllah sehingga Humaithara."

Kami pun bertolak, dan apabila kami memasuki kawasan padang pasir, Syeikh dan budak lelaki itu telah jatuh sakit. Budak lelaki itu telah meninggal duni sehari sebelum sampai ke Humaithara. Kami telah berniat untuk mengebumikannya, tetapi Syeikh telah menyuruh kami membawa mayat budak lelaki itu ke Humaithara. Kami telah berhenti di Humaithara dan memandikan mayat budak lelaki itu, dan kami telah mengebumikan mayat itu di situ. Pada malam hari itu pula, rupa-rupanya, Syeikh sendiri yang telah meninggal dunia. Pada petang hari itu, dia telah mengumpulkan sahabatnya dan telah meninggalkan wasiat kepada mereka.

Di antara pesanannya yang terakhir ialah mereka disuruh sentiasa mengamalkan Hizb Al-Bahr, dan menentukan juga yang anak-anak mereka turut menghafalnya, kerana terkandung di dalamnya al-'ism al-a'zam. Selepas itu dia telah menyendiri bersama Syeikh Abu Al-Abbas Al-Mursi untuk meninggalkan bebrapa wasiat khas kepadanya dan telah memilihnya sebagai pewaris barakah yang telah dia terima daripada Allah.Kemudian telah berpesan pula kepada para sahabatnya agar memilih Syeikh Abu Al-Abbas Al-Mursi sebagai penggantinya, kerana menurutnya,Syeikh Abu Al-Abbas Al-Mursi akan diberikan maqam yang besar, dan Syeikh Abu Al-Abbas Al-Mursi adalah " sebuah pintu dari pintu-pintu Allah".

Ketika hampir-hampir waktu magrib, dia telah berkata kepadaku, " Wahai Muhammad,isikan satu mangkuk dengan air dari telaga itu." Aku telah menjawab,"Ya Saiyidi, airnya masin dan pahit, tetapi air yang kami bawa adalah air tawar." Dia telah berkata ,"Bawakan aku airnya (air telaga itu), kerana apa yang aku inginkan lakukan bukanlah seperti yang engkau sangkakan. "Maka kami pun membawa semangkuk air.Dia telah meminum air itu, berkumur-kumur dan meludah ke dalam mangkuk itu. Kemudia, dia telah berkata kepadaku, "Tuangkan kembali air ini ke dalam telaga itu. "Aku pun menuangkan kembali air itu, dan dengan izin Allah,air itu telah tiba-tiba menjadi banyak dan rasanya telah menjadi tawar.

Dia telah menghabiskan masanya pada malam iu dengan beribadat dan berzikir. Aku telah mendengar dia menyebut, "Ilahi, Ilahi." Apabila waktu subuh tiba, dia telah menjadi senyap. Kami telah menyangka yang mungkin dia telah tertidur, dan telah menggoyang-goyangkan badannya. Rupa-rupanya dia telah meninggal dunia. Aku lalu memanggil Syeikh Abu Abbas Al-Mursi dan kami pun memandikan mayat Syeikh.Di antara mereka yang telah turut meyembahyangkan jenazahnya ialah Syeikh Badruddin Muhammad ibn Ibrahim ibn Jama'ah, yang beberapa tahun kemudian telah menjadi ketua Qadi (Qadhi Qudhah) di Mesir bagi Mazhab Imam As-Syafie. Telah bercerita Syeikh Abu Ishaq Ibrahim ibn Abdur Rafi' : Sebelum Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli bertolak untuk mengerjakan hajinya yang terakhir (di mana dia telah meninggal dunia dalam perjalanan), dia telah berkata kepada para sahabatnya, "Pada tahun ini,aku akan melakukan haji yang digantikan." Dia telah meninggal duni sebelum sempat mengerjakan hajinya.

Apabila para ahli rombongan sudah pulang ke Mesir (setelah tamat menunaikan ibadat haji), mereka telah bertanya kepada Syeikh 'Izzudin Abdul Aziz Abdus Salam mengenai kata-kata daripada Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli itu. Dia (yakni Syeikh 'Izzudin Abdul Aziz Abdus Salam) telah menangis dan telah berkata kepada mereka," Demi Allah, Syeikh telah memberitahu engkau sekalian tentang kematianya. Tidakkah engkau sekalian tahu bahawa sebenarnya Syeikh telah berkata yang malaikatlah yang akan menunaikan hajinya sebagai ganti? Ada sebuah hadis RasulallahS SAW yang bermafhum, " Sesiapa yang meninggalkan rumahnya dengan niat untuk mengerjakan haji, dan mati sebelum menyempurnakannya, maka Allah akan menggantikan tempatnya, yang akan menunaikan ibadat haji pada setiap tahun (sebagai ganti) sehingga hari Qiamat."

" Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli mempunyai beberapa orang anak lelaki yang telah digolongkan ke dalam barisan ulama' dan auiliya' yang disegani ramai. Tetapi, mereka tidak terpilih untuk menggantikan kedudukan ayah mereka. Sebaliknya,selepas Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli meninggal duni, Tarekat Asy-Syazuliyyah telah dipimpin oleh anak menantunya, yakni Syeikh Abu Abbas Al- Mursi, seperti yang telah diwasiatkan oleh Syeikh Abu Hasan As-y-Syazuli sendiri sebelum dia meninggal dunia. Ketika itu, Syeikh Abu Abbas Al-Mursi berumur 40 tahun.Dan apabila Syeikh Abu Abbas Al-Mursi pula meninggal dunia tiga puluh tahun kemudia pada tahun 686 Hijrah, Tarekat Asy-Syazuliyyah telah dipimpin pula oleh seorang anak murid kepada Syeikh Abu Abbas Al-Mursi yang bernama Syeikh Ibn Ato'illah Al-Iskandari.

Di antara anak-anak lelaki beliau adalah Syeikh Syihabuddin Ahmad, Syeikh Abu Hasan Ali dan Syeikh Syarafuddin Abu Abdullah Muhammad. Dan anak-anak perempuan beliau pula bernama Zainab dan Arifah Al-Khair. Dan kisah ini juga menandakan sifat rendah diri yang dimiliki oleh anak-anak kepada Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli, yakni mereka yang tidak melebihkan diri mereka atas orang lain. Dengan ikhlas, mereka telah menerima kelebihan Syeikh Abu Abbas Al-Mursi ke atas diri mereka, walaupun mereka juga termasuk ke dalam golongan Arbab Al-Ahwal Wal Maqamat.

Nukilan Dari Buku Mendekati Ulama' Dan Para Wali Allah Di Mesir
Disusun oleh : Ahmad Lutfi Bin Abdul Wahab Al-Idrisi Al-Linggi
Mukasurat : 560 -566

31 Ogos hingga 2 September di Bumi Humaithara

Alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah S.W.T untuk meneruskan pengajian bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki di kaki bukit Humaithara yang terletak di sempadan Negara Sudan.

Selama 2 hari di Humaithara. Pelbagai kenangan yang tidak dapat dilupakan. Walaupun belajar dalam keadaan panas cuaca yang bahang pada bulan Ramadhan namun terdapat halawah yang berbeza di bumi Kaherah.

Majlis Ta'lim dijalankan di Maqam Syeikh Abu Hasan Asy-Syazuli pada setiap petang dan malam. Syeikh memilih kitab Minhajul 'Arifin karangan Al-Imam Hujjatul Islam Abi Hamid Al-Ghazali untuk dikhatamkan sepanjang berada bi Humaithara.


Ketika di Jabal Humaithara :

Syeikh Nuruddin ketika di Jabal Humaithara

Di Jabal ini sempat Syeikh diskusikan sambungan bacaan kitab Minhajul 'Arifin dalam bab Ahkam. Bab yang menerangkan 'irabul qulub ataupun keadaan/ hal perihal hati. Yang terdiri padanya 4 jenis dan ceraian.


1. Raf'u / Marfu' : Hati yang sentiasa menaik dengan kekuatan dalam mengingati Allah tidak kira dimana jua berada(zikrullah) hati yang sentiasa berzikir kepada Allah Jalla Wa 'Ala. Dalam hukum yang pertama ini terdapat beberapa alamat atau petanda untuk mengenal hati seseorang itu adalah Rafa'. Pertama terdapat muafaqah kepada Al-Quran dan Al-Hadis. Kedua tidak mukhalafah terhadap Allah dan Rasul dan yang ketiga rindu yang berpanjangan serta berterusan.

2. Fathu/ Mansub : Hati yang tegak dan betul yang sentiasa beribadat kepada Allah dengan penuh keredhoan. Antara alamat dan petanda hati adalah mansub adalah yang pertama tawakkal kedua membenarkan dan yang ketiga yakin.

3. Khafdhu : Hati yang menurun yang terdapat padanya kesibukan dengan selain Allah. 3 alamat yang menunjukkan hati ini menurun adalah yang pertama 'ujub kedua riya' dan yang ketiga sibuk dengan kemewahan dunia.

4. Waqaf/ Mauquf : Hati yang terhenti atau yang terhalang oleh kerana lalai dan leka kepada Allah S.W.T. Antara alamat dan petanda hati ini kemanisan dalam ketaatan kepada Allah telah hilang, Tidak merasa pahit dalam melakukan maksiat yakni suka melakukan maksiat dan merasa samar dengan perkara halal yang telah ditentukan oleh Allah Taala.

Gambar kenangan penuntut limu bersama Syeikh Nuruddin dan Syeikh Ibrahim di Jabal Humaithara

Berqasidah di Jabal Humaithara

Tempat Penginapan :

Bangunan milik Jam'iyyah Tarekat Al-Hamidiyyah Asy-Syazuliyyah

Ruangan Bilik Yang Dilengkapi Bantal, Tilam dan Lihaf

Ifthor Beramai-ramai

Asrama Di Tingkat 3

Di Dapur ..

Daging Masak Merah Juadah Berbuka

Ust Yusri .. Chef Kami

Di Maqam Abu Hasan Asy-Syazuli :

Pengajian Berlangsung Petang dan Malam di Maqam

Beri Taklimat

Permandangan Sekitar Humaithara :

No comments: